تحولات آسیا/

استرالیا حاضر به عذرخواهی از اندونزی نشد/ ماهاتیر محمد در بیمارستان بستری شد

استرالیا حاضر به عذرخواهی از اندونزی نشد/ ماهاتیر محمد در بیمارستان بستری شد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: افزایش تلفات توفان فیلیپین، عذرخواهی نکردن استرالیا به خاطر شنود مکالمات رئیس جمهوری اندونزی و بستری شدن نخست وزیر سابق مالزی از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

بر اساس آمارهای رسمی دولت فیلیپین، تلفات توفان هایان در این کشور به سه هزار و 982 نفر رسید و 269.12 میلیون دلار خسارت به محصولات کشاورزی وارد شده است.همچنین بر اثر این توفان، 18 هزار و 267 نفر زخمی شده و هزار و 602 نفر مفقود شدند.

در همین حال نیروهای ارتش فیلیپین امروز سه شنبه اعلام کردند که برای سازماندهی کمک های بشردوستانه و انجام عملیات برای نجات بازماندگان به حالت آماده باش درآمدند.

دولت نیوزیلند همچنین قول کمک 2.975 میلیون دلاری را به توفان زدگان فیلیپینی داد که بدین ترتیب کمک های این کشور به فیلیپین به 5.12 میلیون دلار می رسد.

گفتنی است نیروهای ارتش فیلیپین در مناطق آسیب‌دیده‌ حاضر شده و مشغول جمع‌‌آوری اجساد هستند و تاکنون مرگ دو هزار و 360 نفر تایید شده است.

استرالیا

تونی آبوت نخست وزیر استرالیا درخواست ها را برای عذرخواهی به خاطر شنود مکالمات خانواده رئیس جمهوری اندونزی و دیگر وزرای کابینه اش رد کرد.

نخست وزیر استرالیا در عین حال رئیس جمهوری اندونزی را یکی از بهترین دوستانش در جهان خواند و تنها به ابراز تاسف درباره انتشار گزارشها درباره جاسوسی استرالیا از اندونزی بسنده کرد.

در همین حال وزیر خارجه اندونزی اعلام کرد جاکارتا سفیر خود را از کانبرا در ارتباط با جاسوسی استرالیا از اندونزی فرا خواند.

از سوی دیگر "سوسیلو بابانگ یودهویونو" رئیس جمهوری اندونزی از تجدید نظر در روابط کشورش و استرالیا در پی ادعاهای مربوط به جاسوسی استرالیا از تلفن همراهش خبر داد و به انتقاد از سیاست های نخست وزیر استرالیا در قبال کشورش پرداخت.

تحلیلگران بر این باورند در پی انتشار این گزارش و همچنین گزارشهای قبلی در ارتباط با همکاری سفارتخانه‌ های استرالیا در سراسر آسیا با عملیات جاسوسی آمریکا، پیش بینی می شود که روابط جاکارتا و کانبرا متشنج شود.

سنگاپور

رسانه ها گزارش دادند که میزان صادرات غیرنفتی سنگاپور پس از هشت ماه کاهش در ماه اکتبر 2.8 درصد افزایش یافت.

مالزی

رسانه ها همچنین از بستری شدن ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی که از سال 1981 تا 2003 به عنوان چهارمین نخست وزیر مالزی فعالیت کرده است، در بیمارستانی در کوالالامپور به خاطر عفونت ریه خبر دادند.

کد خبر 2178189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha